Przejdź do głównej treści
Koszyk

Twój koszyk jest pusty

Wydawnictwo Naukowe Semper

Witkacy-Norwid

Przejdź do sekcji Opinie

Wiesław Rzońca:
Witkacy-Norwid. Projekt komparatystyki dekonstrukcjonistycznej

Przejdź do pełnego opisu
Cena 28,00 zł
szt.
Dostępność:
tak
Czas wysyłki: 48 godzin

ISBN:

Kod produktu: 83-86951-49-4

Opis

Wiesław Rzońca

Witkacy-Norwid. Projekt komparatystyki dekonstrukcjonistycznej

ISBN 83-86951-49-4
Format A5, s. 240, bibliografia, indeks osobowy, streszczenie ang.

SPIS TREŚCI

Wstęp

1. Witkacy — Norwid. Dwa oblicza tekstu
2. Romantyzm, modernizm, Norwid, Witkacy, postmodernizm
— Dekonstrukcja Logosu. Romantyzm — postmodernizm
— Witkacy i Norwid wobec nowego modernizmu

I. Od pracy-sztuki do pracy-popędu

1. Prawo różnicy
2. Niepodobność autorów
3. Jedność tekstu

II. Między mową i pismem

1. Potoki słów
2. Milczenie jako przemoc
3. Milczenie typu ponowoczesnego

III. Od nudy bogów do nudy plebsu

1. Logocentryzm egzystencalistycznych opozycji
2. Między schizoidem i pyknikiem
3. Mechanistyczna doskonałość nieba

IV. Witkacy i Norwid wobec brudu

1. Tajemnica mas
2. Autoironiczność tekstu

V. Krzyż w Wariacie i zakonnicy Witkacego

1. Walka tekstu z Bogiem.
2. Ambiwalencja czasów pustego nieba
3. Dyskretny erotyzm krzyża
4. Tekstualizacja ekspresjonistycznego lęku
5. Pragmatyka krzyża

VI. Wariat i zakonnica Witkacego jako tekst Norwida

1. Witkacy-Norwid figurą nowej komparatystyki
2. Autor niepodobny do pisarza
3. Erozja oryginalności

VII. Od tradycjonalizmu Witkacego do oryginalności Norwida

1. Przypadkowość hierarchii historycznoliterackiej
2. Autor nierozumiejący
3. Cicha więź pisarzy

VIII. Sonata Belzebuba napisana na fortepianie Szopena

1. Wewnętrzna niepodobność dzieła
2. Dekonstrukcja „analogii”
3. Sens na marginesie
4. Romantyk wrogiem ironii
5. Ponowoczesna dialektyka sprzeczności
6. Nieobecność kobiety Chopina

IX. Postmodernistyczne przemieszczenie postaci literackiej

1. Przygodność geniuszu pisarza
2. Kryzys osoby
3. Walka płci
4. Dehumanizacja miłości
5. Przemieszczenie postaci
6. Tekstualność indywidualizmu

X. Osoby formalnego poznania

1. Czysta forma profecji
2. Ponowoczesna nieskończoność tekstu
3. Przygodność autora
4. Zasada wielości w wielości
5. Czysta forma historii
6. Intencje postaci literackiej

Zakończenie. Projekt komparatystyki dekonstrukcjonistycznej

1. Potrzeba rozproszenia historii
2. Logocentryzm historii literatury polskiej
3. Uzasadnienie komparatystyki dekonstrukcjonistycznej
4. Kryzys tradycyjnej komparatystyki
5. Zasada dialogu różnic

Skorowidz osób

Summary

Opinie

Liczba ocen: 0
Oceń i opisz