Tomasz Kłys
Film fikcji i jego dominanty
ISBN 8386951575
Format A5, s. 212, indeksy, bibliografia
SPIS TREŚCI
Wprowadzenie
Część I. Ustalenia teoretyczne
Rozdział I. Pojęcie diegesis w tradycji filmoznawstwa
Rozdział II. Ontologia diegesis i problem filmowych znaczeń
Rozdział III. Pojęcie dominanty diegetycznej
Część II. Typy dominant diegetycznych
Rozdział IV. Fabuła
1. Fabulacja w kulturze. Między Arystotelesem a Ricoeurem
2. "Saga rodu Taira" jako tradycyjny film fabularny
3. Postscriptum: Fabuła nieklasyczna
Rozdział V. Efekt diegetyczny
1. Wrażenie ralności filmowego świata: między Kracauerem a Burchem
2. "Czarny Piotruś" i realizm codzienności
3. Widowiskowy wariant efektu diegetycznego: "Trzęsienie ziemi"
Rozdział VI. Dyskurs
1. Dyskursywność a sztuka obrazu: refleksja estetyczna i praktyka twórcza
2. Homofoniczny dyskurs "Nietolerancji"
3. O możliwości filmowego dyskursu polifonicznego: kilka słów o "Iluminacji"
Rozdział VII. Spektakl
1. Kino atrakcji i źródła dominanty spektaklu
2. Filmowy spektakl o proweniencji scenicznej: "Dzisiejsze czasy"
3. Kinematograficzny spektakl "Cieni zapomnianych przodków"
Rozdział VIII. Intencja zwrotna
1. Zwrotność intencji: teoria i praktyka filmowego autotematyzmu
2. "Stan rzeczy" i granice zwrotności filmu
Zamiast zakończenia
Bibliografia
Wykaz analizowanych filmów
Czołówki analizowanych filmów
Indeks osób
Indeks filmów