Fascynująca analiza tematu!
Tomasz Szubart, Muzyka a umysł. Problem znaczenia muzycznego w świetle współczesnej kognitywnej estetyki muzyki
Wystaw opinię o produkcie
format B5, oprawa miękka, stron 110
Tomasz Szubart – doktor filozofii (2023, Uniwersytet Jagielloński), absolwent interdyscyplinarnych studiów doktoranckich Society-Environment-Technology UJ. Prowadził badania w Centre for Music and Science Uniwersytetu w Cambridge oraz na Uniwersytecie w Aberdeen jako Bednarowski Trust Fellow. Laureat European Philosophy of Science Association Fellowship (Konrad Lorenz Institute for Evolution and Cognition Research). Zajmuje się filozofią kognitywistyki, w szczególności teoretycznymi podstawami kognitywistycznych badań dotyczących muzyki i reprezentacji mentalnej. Obecnie pracuje w Instytucie Filozofii i Kognitywistyki Uniwersytetu Szczecińskiego. Jest członkiem zespołu badawczego Cognition & Communication Research Group (CCRG).
ISBN: 9788375073386
Kod produktu: 23076702
Opis
W książce Muzyka a umysł. Problem znaczenia muzycznego w świetle współczesnej kognitywnej estetyki muzyki Autor prowadzi od Pitagorasa po neuroobrazowanie, by odpowiedzieć na pytanie, czy muzyka może znaczyć. Pokazuje, co dzieje się w umyśle, gdy słuchamy muzyki i zestawia te procesy z mechanizmami rozumienia języka. Wyjaśnia, dlaczego ewolucja mogła wykształcić w nas zdolność do przypisywania emocji strukturom dźwiękowym i jak współczesne badania kognitywistyczne próbują to uchwycić. Na koniec opisuje wyzwania, przed którymi staje naturalistyczna teoria znaczenia muzycznego, zarysowywuje szkic własnego rozwiązania opartego na teleosemantyce i wskazuje pytania, które wciąż czekają na odpowiedzi.
Autor, nie pomijając klasycznych koncepcji znaczenia, koncentruje się na perspektywie oferowanej przez współczesne nauki kognitywne. W szczególności rozważa, jak dalece pojęcie znaczenia muzycznego może być zrozumiane przy użyciu pojęć, jak reprezentacja mentalna i treść reprezentacji. Autor sprawnie przedstawia zarówno teoretyczne koncepcje dotyczące omawianego zagadnienia, jak i kluczowe wyniki badań empirycznych. Książka cechuje się godną uznania ostrożnością: Autor na równi omawia szanse, jakie dla zrozumienia znaczenia muzycznego mogą przynieść nauki kognitywne, jak i związane z nimi ograniczenia.
(z recenzji prof. Błażeja Skrzypulca)
Autor doskonale wyczuwa, jak bardzo w istocie skromne są wyniki cieszących się uznaniem badań prowadzonych nad znaczeniem muzyki, jak często wyniki te są nadinterpretowane, jak bardzo brakuje w tych badaniach porządnej refleksji pojęciowej. Z książki dowiemy się też, jak bardzo wciąż potrzebny jest w badaniach nad fenomenem wpływu muzyki na umysł komponent filozoficzno-analityczny, bez którego zbierane w badaniach empirycznych dane są „ślepe”. W wielu wypadkach Autor proponuje własne dystynkcje pojęciowe i wyjaśnienia, które rzucają światło na zasięg i ograniczenia współczesnych badań nad językowym charakterem muzyki.
(z recenzji prof. Anny Brożek)
Spis treści
PRZEDMOWA
1. WSTĘP
2. PROBLEM ZNACZENIA MUZYCZNEGO – EKSPLIKACJA I GŁÓWNE STANOWISKA FILOZOFICZNE
2.1. Wybrane stanowiska w historii filozofii
2.2. Wybrane stanowiska współczesne. Susanne Langer, Ludwig Wittgenstein, Peter Kivy, Roger Scruton
2.3. Próba taksonomii PZM. Podsumowanie
3. PROBLEM ZNACZENIA MUZYCZNEGO W KOGNITYWISTYCE
3.1. PZM a muzykologia obliczeniowa
3.2. PZM w neurobiologii poznawczej. Wybrane badania
3.2.1. Przetwarzanie syntaktyczne
3.2.1.1. Fedorenko, Patel i SSIRH
3.2.1.2. Koelsch – składnia
3.2.2. Przetwarzanie semantyczne. Koelscha neuropoznawcza teoria znaczenia muzycznego
3.3. PZM w psychologii ewolucyjnej
3.4. PZM a poznanie ucieleśnione
3.4.1. Afordancja muzyczna
3.5. Podsumowanie
4. PROGRAM I PROBLEMY KOGNITYWNEJ ESTETYKI MUZYKI NA PRZYKŁADZIE PZM
4.1. Główne założenia i cele kognitywnej estetyki muzyki
4.2. Znaczenie i reprezentacja. Reprezentacja muzyczna a filozofia umysłu
4.2.1. Reprezentacja emocji muzycznych
4.2.2. Reprezentacja struktury muzycznej
4.2.3. Reprezentacja muzyczna wśród reprezentacji mentalnych?
4.2.4. Podsumowanie
4.3. Wybrane problemy metodologiczne w badaniach nad znaczeniem muzycznym
4.3.1. Wyjaśnianie
4.3.2. Redukcja
4.3.3. Rodzaje naturalne a emocje muzyczne
4.3.4. Realizm i antyrealizm
4.3.5. Wybrane problemy metodologiczne w neuronaukach poznawczych
4.3.6. Filozofia a nauka w badaniach nad znaczeniem muzycznym. Podsumowanie
5. ZAKOŃCZENIE
BIBLIOGRAFIA
INDEKS NAZWISK
INDEKS RZECZOWY
Opinie
Jeśli dodałeś/-aś recenzję, a nie pojawiłą się na liście, być może oczekuje na moderację.
Wystaw opinię o produkcie
Książka otwiera horyzonty myśli
fajny_juzef