
Wtórnie wykorzystane podłoża
Opis
Anna Zadora
Wtórnie wykorzystane podłoża malowideł tablicowych w zbiorach polskich
ISBN 8386951567
Format A4, s. 88 + 32 (barwna wkładka kredowa), unikalne ilustracje, bibliografia
SPIS TREŚCI
WSTĘP
I. HISTORIA MALARSTWA TABLICOWEGO W ZARYSIE
1.1. Malarstwo tablicowe w starożytności 1.1.1. Techniki malarskie 1.2. Antyczne malarstwo tablicowe w Grecji 1.3. Malarstwo tablicowe w starożytnym Rzymie 1.4. Malarstwo tablicowe w sztuce wczesnego chrześcijaństwa 1.4.1. Malarstwo tablicowe w sztuce Kościoła Wschodniego 1.4.2. Malarstwo tablicowe w sztuce Kościoła Zachodniego 1.5. Wtórne wykorzystanie podłoży malarskich na tle historii malarstwa tablicowego
II. POKRYCIE LICA MALOWIDŁA WTÓRNĄ WARSTWĄ MALARSKĄ (PRZEMALOWANIA)
2.1. Obraz "Santa Conversatione"
III. OBRAZY TABLICOWE WTÓRNIE PEŁNIĄCE ROLĘ PODŁOŻA MALARSKIEGO
3.1. Ikona "Dwa Prorocy" 3.2. Obraz "Maria z Dzieciątkiem" 3.3. Ikona "Pieta" 3.4. Ikona namiestna "Chrystus Nauczający" 3.5. Ikona "Prorok Zachariasz" 3.6. Obraz "Chrystus przed Piłatem" 3.7. Obraz "Rzeź niewiniątek"
IV. MALOWIDŁA TABLICOWE WYKORZYSTANE WTÓRNIE DO PRZEDMIOTÓW UŻYTKOWYCH
4.1. Ikony "Rząd Apostolski", "Deesis" 4.2. Fragment malowidła późnogotyckiego z Krobii 4.3. Ikony "Matka Boska z Dzieciątkiem", "Chrystus Pantokrator", "Michał Anioł" oraz fragmenty innych ikon 4.4. Ikona "Św. Jerzy" 4.5. Ikona "Archanioł Michał" 4.6. Ikona "Św. Hieronim" 4.7. Ikona "Archanioł Michał"
V. WYKORZYSTANIE PRZEDMIOTÓW UŻYTKOWYCH NA PODŁOŻA MALARSKIE
5.1. Obraz "Matka Boska z Dzieciątkiem" 5.2. Obraz "Św. Rodzina ze św. Janem Chrzcicielem" 5.3. Obraz "Św. Agnieszka" 5.4. Obraz "Śmierć artysty" 5.5. Portret "Maria Stawarska-Golińska" 5.6. Obrazy, których podłożem malarskim są palety
VI. OBRAZY PRZEMYCANE PRZEZ GRANICĘ
6.1. Obraz "Ukrzyżowanie" 6.2. Dziewiętnastowieczna ikona 6.3. Dwie dziewiętnastowieczne ikony
VII. NIETYPOWE ZMIANY FUNKCJI DZIEŁ SZTUKI
7.1. Fragment drewnianego podłoża pokrytego warstwą zaprawy oraz fotografia 7.2. Ambona z Radacza
VIII. PODSUMOWANIE
BIBLIOGRAFIA
1. Źródła publikowane 2. Źródła niepublikowane
SPIS FOTOGRAFII LISTA MUZEÓW I KOŚCIOŁÓW
Summary
In the history of painting technology reasons for recycling painting supports are sometimes unknown and the presented samples point to variety of different reasons. Only in few cases attempts to determine the purpose of recycling and its scale can be made; and this is the aim of this book. The analysis of the recycled supports in panel painting is preceded by the history of panel painting (Chapter 1) which presents prospective historical and geographical range of the phenomenon. Twenty-eight painting specimens have been analysed. The author defined similarities concerning recycling of painting supports and suggested their classification based on the methods of their recycling. The first group includes the paintings where the simplest form of recycling has been applied i.e. covering avoid its face with another painting layer, which significantly changed the original composition but partly retained its features (Chapter 2). Chapter 3 presents second group of paintings and related method of recycling, where panel paintings have been adapted for reusing as painting supports. The third group, which constitutes paintings, which were used as functional objects, is presented in Chapter 4. Chapter 5, in contrast, is concerned with supports in panel painting, which used to be treated as functional objects. Another group, discussed in Chapter 6 includes paintings, which have been smuggled abroad. It is only apparently unrelated to the topic of the book. The presented examples show how all the methods available are used to change the original artistic function of a painting to disguise recognition and smuggle it. Other examples of untypical use constitute the last group of paintings discussed in Chapter 7. Most of the described paintings have been photographed. 136 photographs constitute documentary part of the book. There are also: bibliography, index to photographs and a list of museums and churches, which made their collections available to the author.