
- Reformacja 500
- Szkoła Lwowsko-Warszawska
- Antykwariat
- E-book PDF
- Archeologia. Numizmatyka
- Beletrystyka
- Biologia. Genetyka
- Books in English, German, French, Italian and others
- Czasopisma i serie wydawnicze
- Dziennikarstwo. Media
- Edukacja. Dydaktyka
- Edycje tekstów źródłowych
- Ekonomia. Gospodarka. Handel
- Etnografia, etnologia
- Etyka
- Filozofia
- Genealogia Heraldyka Biografie
- Geografia. Ekologia
- Historia Polski
- Historia powszechna
- Informatyka, fizyka
- Italianistyka
- Językoznawstwo
- Korupcja. Klientelizm
- Kresy
- Książki z płytami CD/DVD
- Księgi ku czci
- Logika, semiotyka
- Matematyka. Astronomia. Fizyka
- Medycyna
- Militaria. Wojsko. Uzbrojenie
- Muzyka
- Nauki o literaturze
- Podręczniki akademickie
- Poezja. Poetyka
- Politologia
- Prawo, kryminologia
- Psychoanaliza
- Psychologia
- Regionalistyka
- Religia. Teologia
- Reprinty
- Słowianoznawstwo
- Słowniki, bibliografie, encyklopedie
- Socjologia
- Sztuka
- Varsaviana
- Wspomnienia, pamiętniki, listy
- Zarządzanie. Marketing
Nowości
Promocje

Pragmatyzm Williama Jamesa
Opis
Andrzej Stępnik
Pragmatyzm Williama Jamesa: ujęcie systemowo-krytyczne
ISBN: 978-83-7507-090-3
[ format B5, s. 265, Summary, Indeks nazwisk ]
Zob. strona własna Autora
SPIS TREŚCI
0. Wprowadzenie
1. Pragmatyzm Williama Jamesa
1.1 Pragmatyzm Jamesa jako metoda
1.2 Pragmatyzm Jamesa jako postawa filozoficzna
1.3 Historyczno–filozoficzne podłoże pragmatyzmu
2. Epistemologiczno–ontologiczne podstawy pragmatyzmu Williama Jamesa
2.1 Geneza pojęć, porządek percepcyjny a porządek pojęciowy
2.2 Ontologiczny status porządku pojęciowego, obiektów logiki i matematyki
2.3 Poznanie bezpośrednie i poznanie pośrednie
3. Zasada pragmatyczna Williama Jamesa
3.1 Zasada pragmatyczna Peirce’a
3.2 Zasada pragmatyczna Jamesa
3.3 Dyskusja nad adekwatnością zasady pragmatycznej Jamesa
4. Pragmatyczna koncepcja prawdy Williama Jamesa
4.1 Pragmatyczna krytyka klasycznej koncepcji prawdy
4.2 Relacje między zasadą pragmatyczną a pragmatyczną koncepcją prawdy
4.3 Sformułowanie pragmatycznej koncepcji prawdy Jamesa
4.3 Dyskusja wokół pragmatycznej koncepcji prawdy Jamesa
5. Rozszerzony model racjonalności Williama Jamesa
5.1 Standardowy model racjonalności
5.2 Rozszerzenie standardowego modelu racjonalności
5.3 Dyskusja nad zasadnością Jamesowskiego rozszerzenia modelu racjonalności
6. Zastosowania metody pragmatycznej
6.1 Monizm vs pluralizm
6.2 Problem istnienia wolnej woli
6.3 Postawa fatalistyczna i determinizm
6.4 Teizm–agnostycyzm–ateizm
7. Pragmatyzm jako postawa filozoficzna
7.1 Empiryzm — empiryzm radykalny
7.2 Praktycyzm i holizm
7.3 Pluralizm i otwartość
7.4 Tychizm i wolna wola
7.5 Religijność i melioryzm
7.6 Zależności między metodą pragmatyczną a postawą pragmatyczną
8. Zakończenie
Summary
Bibliografia
Indeks osób
SUMMARY
The objective of the book is to present William James’ pragmatism and to examine, how actual pragmatism is.
In Chapter One, I outline the historical and cultural background of pragmatism, and consider what James understood by ‘pragmatism’. From the James’ point of view, pragmatism has two aspects: in the primary sense pragmatism is a method, consists of pragmatic maxim, pragmatic theory of truth and extended model of rationality, and in the second sense pragmatism is a philosophical attitude. Pragmatism is only a part of James’ philosophy and it is logically independent from his psychological results and ontological doctrines like radical empiricism or tychism. On this account, it is a mistake to equate pragmatism with whole of James’ philosophy.
In Chapter Two, I discuss the epistemological and ontological base of James’ pragmatism. I consider the differences between percepts and concepts, direct and indirect cognition (and corresponding with them knowledge by acquaintance and knowledge by description). I also discuss the status of logical and mathematical propositions and legitimacy of holism, postulated by James.
In Chapter Three, I present the pragmatic maxim, which is a method of establishing the meaning of concepts. First, I present Peirce’s pragmatic maxim, because there are some historical and logical reasons to treat James’ pragmatic maxim as an amplification of Peirce’s pragmatic maxim. I single out three meanings of Peirce’s term ‘practical consequences’, examine what relation is between expression, which meaning we want to get out, and practical consequences of this expression, and I determine range of adjustability of Peirce’s pragmatic maxim. The same things I consider in case of James’ pragmatic maxim. I also reply to criticism about James’ pragmatic maxim.
In Chapter Four, I put forward the pragmatic theory of truth. Pragmatic theory of truth is a result of applying the pragmatic maxim to sentence ‘ExistssomeAthatAistrue’.IbeginwithelaborationofJames’criticism of the classic theory of truth. James argued that adequate theory of truth
must be epistemic. Second, I present in detail James’ theory of truth. Main criterions of truth are verification (verificability) and utility (in the wider sense). The pragmatic theory of truth applies different procedure to every kind of statements: empirical statements, a priori truths, and axiological and religious beliefs. And last, I defend James’ ideas from arguments of his critics.
In Chapter Five, I focus on a procedure of acceptance of axiological and religious statements, which was presented by James in The Will to Believe. I call it ‘extended model of rationality’. First, I outline the standard model of rationality and try to show its limitation. Next I propose the thesis that standard model of rationality should be extended, because it cannot decide all of important statements. I present James’s propositions against a background of Nozick’s conditions of rationality and Bayesian theory of decisions. I also defend extended model rationality as a good extension of the standard model.
In Chapter Six, I show the applications of pragmatic method to some philosophical problems (monism vs. pluralism, problem of free will, fa- talistic attitude and determinism, theism vs. atheism and agnosticism).
In Chapter Seven, I put forward pragmatism as the philosophical attitude. I single out components of the pragmatic attitude which are strongly linked with pragmatism like empiricism, holism, practicality and — which I call — openness, and components (like radical empiricism as special ontology, tychism, idea of free will existing, religiousness and meliorism) which can be treated as results of applying of the pragmatic method to some problems. I show relations between the pragmatic method and the pragmatic attitude.
My conclusion is that James’ pragmatism offers useful method and interesting attitude. In my opinion, philosophy of pragmatism is actual and worthy of development.
INDEKS OSOBOWY
Ajdukiewicz K. 70, 239, 260 Akert R. M. 24 Alcott A. B. 32 Allen G. W. 14, 148, 206, 207, 257 Aronson E. 24, 260 Augustyn Aureliusz 211 Ayer A. J. 7, 70, 108, 126, 127, 135, 137, 139, 231, 254, 257
Bayes Th. 165, 166 Bergson H. 9, 18, 30, 43, 47, 258 Berkeley G. 89, 123, 181, 183, 184, 185 Bertalanffy von L. 237, 240, 260 Biegański W. 139 Blackburn S. 80, 145, 147, 259, 260 Boring E. G. 34 Borzym S. 124 Bradley F. H. 49, 108, 139, 189, 194, 199, 203, 206 Brandt R. B. 163, 260 Bridgman P. W. 78, 79, 80, 81 Brokmeyer H. 33 Bruner J. 44 Buczyńska-Garewicz H. 29, 32, 33, 39, 62, 63, 66, 68, 69, 70, 72, 73, 74, 76, 89, 139, 218, 257 Bunyan J. 244
Carlyle Th. 33 Carnap R. 70, 73, 74, 260 Chalmers A. 58, 260 Chwedeńczuk B. 11, 13, 21, 29, 30, 57, 66, 84, 104, 105, 122, 123, 139, 140, 141, 142, 156, 176, 180, 181, 182, 183, 184, 185, 258, 259, 260 Chwistek L. 124, 260 Clarke Jr D. S. 112, 258 Clifford W. K. 172, 179, 183 Cobb-Stevens R. 7, 127, 231, 258 Coleridge S. T. 33 Copleston F. 29, 30, 32, 50, 70, 258, 260 Cousin V. 33 Coyne G. V. 151, 260 Craig E. 15, 258
Damasio A. R. 94, 260 Darwin K. 33, 34, 36 David M. 112 Dewey J. 8, 15, 31, 33, 50, 122, 232, 258 Dobrosielski M. 63, 72, 73, 258 Duhem P. 58, 121 Dummett M. 7, 138, 260 Duns J. Szkot 211
Edwards J. 31, 35, 258, 259 Emerson R. W. 32, 260 Eriugena J. Szkot 211 Euklides 117 Everett H. 82, 83, 103, 107
Feitzinger J. V. 83 Fisch M. H. 35 Fiske J. 35 Flournoy T. H. 14, 20, 205, 207, 241, 246, 258 Foulkes P. 188, 226, 262 Friedman L. 66, 67, 258 Fuller B. A. G. 35, 258 Fuller M. 32
Geier M. 76, 260 Glendower E. 7 Goodman N. 7 Green N. J. 35 Grobler A. 21, 74, 81, 150, 257, 260, 261 Gutowski P. 32
Harris W. T. 33 Hedge F. H. 32 Hegel G. W. F. 33, 199 Heidegger M. 7 Heller M. 151, 260 Hempoliński M. 140, 141, 260 Holmes O. W. 35, 36, 37, 258 Hołówka T. 65, 260 Hospers J. 66, 260 Hume D. 170, 174, 189
James W. passim Jaspers K. 12, 260 Jedynak A. 13, 58, 65, 70, 260 Johnson A. 23, 40, 206 Johnson S. 31
Kant I. 32, 33, 248 Kartezjusz 94, 188, 211, 260 Kellog F. R. 37, 258 Kleszcz R. 149, 150, 151, 154, 260 Kmita J. 164, 165, 260 Kotarbiński T. 139
Lange F. A. 30 Lang W. 37 Leibniz G. T. 188, 199, 213, 214, 261 Leslie J. 83 Leśniewski S. 139 Leuba J. H. 243 Levinson H. S. 112, 258 Losee J. 79, 261 Lovejoy A. O. 12, 17, 87, 98, 106, 139, 258
Mach E. 121 Mackie J. L. 176, 179, 180, 181, 183, 258 Marciszewski W. 76, 112, 261 Marody M. 24, 223, 261 McCosh J. 33 McTaggart J. E. 108, 139 Mead G. R. S. 15, 33 Merrill K. R. 35 Milhaud G. S. 121 Moore G. E. 7, 108, 139, 142, 143, 144, 258, 259 Morris Ch. 31, 34, 259 Mounce H. O. 19, 50, 259
Newton I. 117, 146 Nietzsche F. 12, 260 Niniluoto I. 112 Nowak L. 164, 165, 260 Nowak S. 24, 25, 261 Nozick R. 149, 153, 162, 163, 256, 261
Ostwald W. 121
Papini G. 30 Parker T. 32 Parrington V. L. 32, 261 Pascal B. 177, 211 Pearson K. 121 Peirce C. S. 15, 17, 19, 29, 31, 33, 35, 39, 50, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71, 72, 73, 74, 75, 76, 77, 79, 80, 81, 82, 83, 84, 86, 87, 88, 89, 92, 93, 96, 97, 98, 101, 103, 106, 107, 114, 116, 119, 127, 138, 139, 205, 209, 255, 257, 258, 259 Perry R. B. 7, 9, 20, 21, 205, 241, 259 Pietruska-Madej E. 169, 261 Plotyn 199 Pogorzelski W. A. 238, 261 Poincare H. 58, 121 Popper K. 70, 115, 116, 169, 227, 261 Przełęcki M. 70, 94, 152, 176, 177, 178, 179, 261 Putnam H. 7, 57, 58, 59, 150, 234, 253, 259, 261
Quine W. V. O. 7, 15, 16, 35, 53, 58, 70, 192, 233, 234, 237, 252, 259, 261
Reck A. J. 51, 52, 53, 251 Renouvier Ch. B. 30 Ripley G. 32 Rorty R. 7, 8, 9, 15, 16, 19, 50, 259, 262 Royce J. 49 Russell B. 7, 60, 108, 123, 139, 140, 145, 146, 147, 259, 261 Ruyssen Th. 121
Sady W. 60, 138, 260, 261 Santayana G. 31 Sarkowicz R. 37, 38 Schelling F. W. J. 199 Schiller F. C. S. 17, 18, 20, 29, 259 Schlick M. 70 Secrétan Ch. 216 Seigfried Ch. H. 34, 40, 259 Seligman E. R. A. 23, 40, 206 Shanan R. W. 35 Sigwart Ch. 121 Sintonen M. 112 Skarga B. 124, 261 Spencer H. 34, 57 Spinoza B. 188, 199, 237, 243, 251 Stelmach J. 37, 38 Stępnik A. 116, 200, 261 Strelau J. 44, 93, 212, 262 Szaniawski K. 164, 262 Szczubiałka M. 114, 227
Tatarkiewicz W. 30, 126, 259 Thoreau H. 32 Tołstoj L. 244 Tomasz z Akwinu 211 Twardowski K. 139
Vaihinger H. 30 Vesey G. 188, 226, 262
Wabbel T. D. 83, 262 Weber M. 216, 262 West C. 32 Whitman W. 243 Wilson D. J. 36 Wilson T. D. 24 Wójcicki R. 70 Woleński J. 38, 80, 108, 112, 115, 141, 260, 261, 262 Wright Ch. 33, 35, 36 Wulff D. M. 243, 244, 245, 260
Zenon z Elei 48 Zimbardo Ph. G. 213, 262
Życiński J. 82, 83, 262
Produkty powiązane
Odpowiedzialność w globalnej wiosce

Polish Philosophy of the 19th and 20th Centuries

Jacek Jadacki: Polish Philosophy of the 19th and 20th Centuries. Heritage Studies
Metafilozofia kosmizmu i transhumanizmu

Ignacy Sitnicki: Metafilozofia kosmizmu i transhumanizmu
Paprzycka : Responsybilizm w sporze...

Katarzyna Paprzycka-Hausman:
Responsybilizm w sporze o internalizację działań
Człowiek, ludzie, międzyludzkie

Leszek Nowak: Człowiek, ludzie, międzyludzkie. Eseje z nie-Ewangelicznego modelu człowieka
Metoda i wartości. Metafilozofia Kazimierza Twardowskiego

Metodologia i semiotyka

Jacek Juliusz Jadacki:
Metodologia i semiotyka. Idee — metody — problemy
Myśli o języku, nauce i wartościach. Seria druga

Myśli o języku, nauce i wartościach. Seria druga
Narodziny kryptologii matematycznej

Odkrycie naukowe

Odkrycie naukowe i inne zagadnienia współczesnej filozofii nauki
(red. nauk. Władysław Krajewski i Witold Strawiński)
Panorama współczesnej filozofii polskiej

Panorama współczesnej filozofii polskiej.
Księga pamiątkowa VIII Polskiego Zjazdu Filozoficznego
(red. nauk. Jacek Jadacki)
Poglądy filozoficzne Jana Łukasiewicza a logiki wielowartościowe

Piotr Surma:
Poglądy filozoficzne Jana Łukasiewicza a logiki wielowartościowe
Pojęcia wyrażania i idea uzewnętrznienia

Polish Analytical Philosophy

Jacek Jadacki:
Polish Analytical Philosophy. Studies on its heritage with the appendix containing the bibliography of Polish logic from the second half of the 14th century to the first half of the 20th century
Principia musica

Problemy integracji wiedzy a badanie zjawisk politycznych

Michał R. Węsierski:
Problemy integracji wiedzy a badanie zjawisk politycznych. W stronę idei jedności nauki
Anti-irrationalism. Philosophical Methods in the Lvov-Warsaw School

Anna Brożek, Marcin Będkowski, Alicja Chybińska, Stepan Ivanyk, Dominik Traczykowski:
Anti-irrationalism. Philosophical Methods in the Lvov-Warsaw School
Anti-irrationalism. Philosophical Methods in the Lvov-Warsaw School [e-book PDF]
![Anti-irrationalism. Philosophical Methods in the Lvov-Warsaw School [e-book PDF]](/environment/cache/images/150_150_productGfx_2244/antyirracjonalizm.jpg)
Anna Brożek, Marcin Będkowski, Alicja Chybińska, Stepan Ivanyk, Dominik Traczykowski:
Anti-irrationalism. Philosophical Methods in the Lvov-Warsaw School [e-book PDF]
Antyirracjonalizm

Anna Brożek i inni: Antyirracjonalizm. Metody filozoficzne w Szkole Lwowsko-Warszawskiej
Bóg i terror historii

Europejskie źródła myśli estetyczno-literackiej

Europejskie źródła myśli estetyczno-literackiej polskiego oświecenia
Gramatyka dyskursu filozoficznego

Intencje a pragnienia i przekonania

Marta Zaręba : Intencje a pragnienia i przekonania
Intencje a pragnienia i przekonania [e-book PDF]
![Intencje a pragnienia i przekonania [e-book PDF]](/environment/cache/images/150_150_productGfx_2431/zareba_front.jpg)
Marta Zaręba : Intencje a pragnienia i przekonania [e-book PDF]
Jednostka i wspólnota w ujęciu Aelreda z Rievaulx

Magdalena Czubak: Jednostka i wspólnota w ujęciu Aelreda z Rievaulx
Jednostkowość i wydarzenie

Piotr Schollenberger:
Jednostkowość i wydarzenie. Studia z estetyki Lyotarda
Język i wartości

Adrian Kuźniar:
Język i wartości. Racjonalność akceptacji ekspresywizmu metaetycznego
Koncepcja doświadczenia religijnego w pismach Jonathana Edwardsa

Kamil Marcin Hałambiec : Koncepcja doświadczenia religijnego w pismach Jonathana Edwardsa
Koncepcja doświadczenia religijnego w pismach Jonathana Edwardsa [e-book PDF]
![Koncepcja doświadczenia religijnego w pismach Jonathana Edwardsa [e-book PDF]](/environment/cache/images/150_150_productGfx_2412/halambiec_mockup.jpg)
Kamil Marcin Hałambiec : Koncepcja doświadczenia religijnego w pismach Jonathana Edwardsa [e-book PDF]
Liberalny kwakryzm jako model współczesnej religijności

Zbigniew Kaźmierczak: Liberalny kwakryzm jako model wspoółczesnej religijności
Logika, analiza mowy, psychologia

Bronisław Bandrowski: Logika, analiza mowy, psychologia. Pisma zebrane
Logika, analiza mowy, psychologia (e-book PDF)

Bronisław Bandrowski: Logika, analiza mowy, psychologia. Pisma zebrane (e-book)
Mentalna przestrzeń pustyni świata

Agnieszka Balińska:
Mentalna przestrzeń pustyni świata. Anatomia aktywności i bierności w kulturze z perspektywy pustelni
Mistyczne i archetypiczne obrazy kosmosu

Joanna Ślósarska: Mistyczne i archetypiczne obrazy kosmosu
Naturalizm etyczny we współczesnej filozofii analitycznej

Oświecenie. Próg naszej współczesności

Teresa Kostkiewiczowa: Oświecenie. Próg naszej współczesności
Przywracanie sensu

Mirosław Rutkowski: Przywracanie sensu. Studia nad wybranymi zagadnieniami filozofii współczesnej
Przywracanie sensu [e-book PDF]
![Przywracanie sensu [e-book PDF]](/environment/cache/images/150_150_productGfx_2257/rutkowski2_front.jpg)
Mirosław Rutkowski: Przywracanie sensu. Studia nad wybranymi zagadnieniami filozofii współczesnej [ebook]
Pytania i odpowiedzi

Anna Brożek:
Pytania i odpowiedzi. Tło filozoficzne, teoria i zastosowania praktyczne
Jan Kalwin. Studium kształtowania kultury Zachodu - oprawa twarda

Kazimierz Twardowski: Filozof ze Lwowa. Poglądy

Anna Brożek i Jacek Jadacki : Filozof ze Lwowa. Poglądy
Kazimierz Twardowski: Filozof ze Lwowa. Życie

Anna Brożek i Jacek Jadacki : Filozof ze Lwowa. Życie
Logika i wiara

Uprawianie filozofii przyrody

Hanna Trojanowska:
Uprawianie filozofii przyrody w osiemnastowiecznej Wielkiej Brytanii jako szczególny wyraz dyskursu społecznego
Alfred Tarski: dedukcja i semantyka

Alfred Tarski: dedukcja i semantyka (déduction et sémantique)
Byt i powinność

Co z tą wolnością?

Egzystencjalizm logiczny

Wojciech Krysztofiak:
Egzystencjalizm logiczny. Metafizyczne studium nad Traktatem logiczno‐filozoficznym Wittgensteina
Filozofia polska XIX i XX wieku t. 1-2

Jacek Jadacki: Filozofia polska XIX i XX wieku. Tomy I-II
Kwakrzy liberalni

Zbigniew Kaźmierczak: Czekając na Boga. Rozpad i nowy sens kwakryzmu liberalnego
Między uniwersytetem a zakonem

Problem ugruntowania moralności

Świat zabobonów w średniowieczu

Mikołaj Olszewski:
Świat zabobonów w średniowieczu. Studium kazania „O zabobonach” Stanisława ze Skarbimierza
Theatrum Mundi. Kosmologia i teologia Dantego Alighieri

Jacek Grzybowski:
Theatrum Mundi. Kosmologia i teologia Dantego Alighieri
Uczucia moralne

Współczesna etyka cnót

Zagadnienie pierwszych przyczyn rzeczy

Andrzej Marek Nowik:
Zagadnienie pierwszych przyczyn rzeczy w komentarzu św. Tomasza z Akwinu do „Metafizyki” Arystotelesa
Zdrowy rozsądek i kraina marzeń

Znaczenie nazw a znaczenie zdań

Pozytywizm teonomiczny

Władysław Wicher: Pozytywizm teonomiczny u Jana Makowskiego i Jana Szydłowieckiego teologów kalwińskich XVII w.
Pochwała okazjonalności

Katarzyna Kijania-Placek: Pochwała okazjonalności. Analiza deskryptywnych użyć wyrażeń okazjonalnych
Podstawowe normy społeczno-polityczne w systemie filozoficznym Antonia Rosminiego

Indywiduum w procesie

Rozumienie istnienia

Adam Rosłan:
Rozumienie istnienia w „Summa contra gentiles” Tomasza z Akwinu
Poznawanie i niepoznawanie istnienia

Gabriela Kurylewicz:
Poznawanie i niepoznawanie istnienia. Giovanni Pico Della Mirandola w poszukiwaniu metafizycznej zgodności wszystkiego, co istnieje
Istnienie idealne i intencjonalne

Waldemar Kmiecikowski:
Istnienie idealne i intencjonalne w ujęciu Romana Ingardena (badania ontologiczne)
Identyczność i trwanie
