
- Reformacja 500
- Szkoła Lwowsko-Warszawska
- Antykwariat
- E-book PDF
- Archeologia. Numizmatyka
- Beletrystyka
- Biologia. Genetyka
- Books in English, German, French, Italian and others
- Czasopisma i serie wydawnicze
- Dziennikarstwo. Media
- Edukacja. Dydaktyka
- Edycje tekstów źródłowych
- Ekonomia. Gospodarka. Handel
- Etnografia, etnologia
- Etyka
- Filozofia
- Genealogia Heraldyka Biografie
- Geografia. Ekologia
- Historia Polski
- Historia powszechna
- Informatyka, fizyka
- Italianistyka
- Językoznawstwo
- Korupcja. Klientelizm
- Kresy
- Książki z płytami CD/DVD
- Księgi ku czci
- Logika, semiotyka
- Matematyka. Astronomia. Fizyka
- Medycyna
- Militaria. Wojsko. Uzbrojenie
- Muzyka
- Nauki o literaturze
- Podręczniki akademickie
- Poezja. Poetyka
- Politologia
- Prawo, kryminologia
- Psychoanaliza
- Psychologia
- Regionalistyka
- Religia. Teologia
- Reprinty
- Słowianoznawstwo
- Słowniki, bibliografie, encyklopedie
- Socjologia
- Sztuka
- Varsaviana
- Wspomnienia, pamiętniki, listy
- Zarządzanie. Marketing
Nowości
Promocje

Kwakrzy liberalni





Opis
Zbigniew Kaźmierczak
Czekając na Boga. Rozpad i nowy sens kwakryzmu liberalnego
Wydawnictwo Naukowe Semper, Warszawa 2024
ISBN 978-83-7507-333-1
Format B-5, s. 306; Summary, bibliografia, indeks nazwisk, indeks pojęć
Recenzenci: Leszek Kleszcz (Uniwersytet Wrocławski), Andrzej P. Kluczyński (Chrześcijańska Akademia Teologiczna)
Prekursorska polska monografia o współczesnym kwakryzmie liberalnym. W notce tej wykorzystano fragmenty autorskiego wstępu do książki.
Światopogląd kwakierski zawiera oryginalne myśli o Bogu i człowieku, ale polskiemu czytelnikowi, nawet funkcjonującemu w kręgach humanistyki, jest mało znany. Z pewnością wynika to z niewielkiej liczby kwakrów, zwłaszcza liberalnych, na świecie, a zupełnie minimalnej w Polsce i wskutek tego nieobecności przesłania kwakryzmu w sferze publicznej. Trudno jednak nie dostrzec wkładu tego wyznania do religijno-duchowych i społecznych dziejów świata zachodniego. Jedną z najbardziej radykalnych decyzji kwakrów było to, że jako pierwsi – i potem również jako prawie jedyni – odrzucili duchowieństwo, realizując głoszoną powszechnie, ale właśnie nierealizowaną w pełni prawie nigdzie ideę równości wszystkich przed Bogiem. W ramach tego egalitaryzmu jako pierwsze wyznanie chrześcijańskie uznało również równość kobiet i mężczyzn, co umożliwiło przyznanie kobietom od początku istnienia ruchu prawa do głoszenia kazań i prowadzenia misji w kraju i za granicą. Niezwykłym osiągnięciem kwakryzmu było sformułowanie mistycznej doktryny w warunkach „świeckich”, tzn. doktryny, w której unio mystica nie wymaga – co było i jest typowe dla katolicyzmu czy prawosławia – ascezy i klasztornej izolacji. Nabożeństwa, które są w kwakryzmie liberalnym (i konserwatywnym) całkowicie milczącym oczekiwaniem na bóstwo, są również niezwykle oryginalnym wkładem kwakrów do duchowego dziedzictwa ludzkości. Kwakryzm był pozytywnie, niekiedy entuzjastycznie oceniony przez wielu wybitnych myślicieli, takich jak William James, Wolter, Gandhi, Karl Gustav Jung, John Hick.
Znaczący rozpad tożsamości dzisiejszego kwakryzmu oraz wysoki stopień trudności w znalezieniu adekwatnej na to odpowiedzi wynika z faktu, że rozpad ten wywołany jest przez coś zasadniczego i logicznie nieprzezwyciężalnego, coś, do czego rozmaici autorzy kwakierscy wprawdzie odnoszą się, ale nie czynią tego, jak się wydaje, z należną troską: zrodzony jest przez wielość niezgodnych światopoglądów. Światopoglądy te, począwszy od drugiej połowy XX w., znalazły prawo do istnienia w Towarzystwie Przyjaciół: oprócz zrozumiałego teizmu występuje tu także szeroka reprezentacja deizmu, ateizmu, agnostycyzmu, zwolenników nieosobowej koncepcji Absolutu oraz apoteozy totalnego poszukiwania. Obok chrześcijan kwakrami stali się również żydzi, muzułmanie, hinduiści czy buddyści – wszyscy nie wyrzekając się w nowym wyznaniu swojej poprzedniej tożsamości. Jest nieuniknione, że organizacja światopoglądowa, która dopuściła do swego grona i uznała za wyrażające jakoś jej charakter niemal wszystkie możliwe, sprzeczne światopoglądy przestaje eo ipso istnieć, gdyż nie posiada już ideowego rdzenia, jedności i tożsamości. Wszelkie próby zaproponowania jakiejś jedności, które tę wielość w Towarzystwie aprobowałyby, są z tego powodu wysoce problematyczne, zwłaszcza że nie są w stanie zaoferować czegoś specyficznego, czego nie miałyby już inne liczne organizacje lub demokratyczne społeczeństwo jako całość. Kwakryzm liberalny nadal istnieje, posiada znaczącą infrastrukturę, olbrzymią liczbę domów spotkań, wspaniały Friends House – swoją siedzibę w centrum Londynu, ale naprawdę, wewnątrz i w swojej istocie, przestał już istnieć jako określony twór duchowo-intelektualny.
#agnostycyzm, #antyteizm, #ateizm, #teizm, #empatia, #impersonalizm, #nieteizm, #FriendsHouse, #SwarthmoreLecture, #TowarzystwoPrzyjaciół, #kwakrzy, #kwakryzmliberalny
Pliki do pobrania:
Produkty powiązane
Akta synodów prowincjonalnych Jednoty Litewskiej 1638-1655

Akta synodów prowincjonalnych Jednoty Litewskiej 1638-1655 (wstęp i opracowanie Marzena Liedke i Piotr Guzowski)
Akta synodów prowincjonalnych Jednoty Litewskiej 1638-1655 [e-book PDF]
![Akta synodów prowincjonalnych Jednoty Litewskiej 1638-1655 [e-book PDF]](/environment/cache/images/150_150_productGfx_2425/Akt-dzierzawy-kamienicy-%E2%80%9Ekonstantynowskiej-z-10-stycznia-1634-r..jpg)
Akta synodów prowincjonalnych Jednoty Litewskiej 1638-1655 e-book PDF
(wstęp i opracowanie Marzena Liedke i Piotr Guzowski)
Człowiek mądrego serca: Zdzisław Tranda

Człowiek mądrego serca: Zdzisław Tranda. Pastor — biskup — ekumenista
Dano nam skarb [e-book PDF]
![Dano nam skarb [e-book PDF]](/environment/cache/images/150_150_productGfx_2366/skarb_front.jpg)
Paweł Kuciński: Dano nam skarb. Refleksje biblijne [e-book]
Jan Kalwin. Studium kształtowania kultury Zachodu - oprawa twarda

Liberalny kwakryzm jako model współczesnej religijności

Zbigniew Kaźmierczak: Liberalny kwakryzm jako model wspoółczesnej religijności
Logika i wiara

Mentalna przestrzeń pustyni świata

Agnieszka Balińska:
Mentalna przestrzeń pustyni świata. Anatomia aktywności i bierności w kulturze z perspektywy pustelni
Metafilozofia kosmizmu i transhumanizmu

Ignacy Sitnicki: Metafilozofia kosmizmu i transhumanizmu
Mistyczne i archetypiczne obrazy kosmosu

Joanna Ślósarska: Mistyczne i archetypiczne obrazy kosmosu
Rozdział kościoła i państwa

Tadeusz J. Zieliński:
Rozdział kościoła i państwa. Krótkie uzasadnienie
William Penn − reformator i polityk

Wójt, czyli Michnik z Tischnerem obgadani

Włodzimierz Zuzga:
Wójt, czyli Michnik z Tischnerem obgadani
Zwykły niezwykły. Pamięci księdza Jerzego Stahla

Bezpieczeństwo, pewność i radość

George Cutting:
Bezpieczeństwo, pewność i radość zbawienia
Bóg i terror historii

Człowiek, ludzie, międzyludzkie

Leszek Nowak: Człowiek, ludzie, międzyludzkie. Eseje z nie-Ewangelicznego modelu człowieka
Indywiduum w procesie

Koncepcja doświadczenia religijnego w pismach Jonathana Edwardsa

Kamil Marcin Hałambiec : Koncepcja doświadczenia religijnego w pismach Jonathana Edwardsa
Roger Williams

Syberyjska sekta wissarionowców

Elementy Kabały żydowskiej w twórczości Tadeusza Micińskiego

Kościoły, wspólnoty, herezje

Kościoły, wspólnoty, herezje. Szkice z tradycji chrześcijańskiej
Bracia czescy w Wielkopolsce

Bracia czescy w Wielkopolsce [e-book PDF]
![Bracia czescy w Wielkopolsce [e-book PDF]](/environment/cache/images/150_150_productGfx_2941/42341032.jpg)
Jolanta Dworzaczkowa: Bracia czescy w Wielkopolsce w XVI i XVII wieku [e-book PDF]
Charitas. Miłosierdzie i opieka społeczna

Odnowiona Jednota Braterska w XVIII-XX wieku

Helena Karczyńska: Odnowiona Jednota Braterska w XVIII-XX wieku. Z dziejów ruchu religijnego herrnhutów w krajach Europy Środkowo-Wschodniej i na świecie
Społeczność czeska w Zelowie

Między uniwersytetem a zakonem

Podkanclerzy Piotr Tomicki

Anna Odrzywolska-Kidawa:
Podkanclerzy Piotr Tomicki (1515-1535). Polityk i humanista
Problem ugruntowania moralności

Rozumienie istnienia

Adam Rosłan:
Rozumienie istnienia w „Summa contra gentiles” Tomasza z Akwinu
Starożytna koncepcja Logosu

Rafał Marcin Leszczyński:
Starożytna koncepcja Logosu i jej wpływ na myśl wczesnego chrześcijaństwa
Zagadnienie pierwszych przyczyn rzeczy

Andrzej Marek Nowik:
Zagadnienie pierwszych przyczyn rzeczy w komentarzu św. Tomasza z Akwinu do „Metafizyki” Arystotelesa
Alfred Tarski: dedukcja i semantyka

Alfred Tarski: dedukcja i semantyka (déduction et sémantique)
Anti-irrationalism. Philosophical Methods in the Lvov-Warsaw School

Anna Brożek, Marcin Będkowski, Alicja Chybińska, Stepan Ivanyk, Dominik Traczykowski:
Anti-irrationalism. Philosophical Methods in the Lvov-Warsaw School
Anti-irrationalism. Philosophical Methods in the Lvov-Warsaw School [e-book PDF]
![Anti-irrationalism. Philosophical Methods in the Lvov-Warsaw School [e-book PDF]](/environment/cache/images/150_150_productGfx_2244/antyirracjonalizm.jpg)
Anna Brożek, Marcin Będkowski, Alicja Chybińska, Stepan Ivanyk, Dominik Traczykowski:
Anti-irrationalism. Philosophical Methods in the Lvov-Warsaw School [e-book PDF]
Antyirracjonalizm

Anna Brożek i inni: Antyirracjonalizm. Metody filozoficzne w Szkole Lwowsko-Warszawskiej
Byt i powinność

Co z tą wolnością?

Egzystencjalizm logiczny

Wojciech Krysztofiak:
Egzystencjalizm logiczny. Metafizyczne studium nad Traktatem logiczno‐filozoficznym Wittgensteina
Filozofia polska XIX i XX wieku t. 1-2

Jacek Jadacki: Filozofia polska XIX i XX wieku. Tomy I-II
Gramatyka dyskursu filozoficznego

Istnienie idealne i intencjonalne

Waldemar Kmiecikowski:
Istnienie idealne i intencjonalne w ujęciu Romana Ingardena (badania ontologiczne)
Jednostka i wspólnota w ujęciu Aelreda z Rievaulx

Magdalena Czubak: Jednostka i wspólnota w ujęciu Aelreda z Rievaulx
Odpowiedzialność w globalnej wiosce

Pochwała okazjonalności

Katarzyna Kijania-Placek: Pochwała okazjonalności. Analiza deskryptywnych użyć wyrażeń okazjonalnych
Poznawanie i niepoznawanie istnienia

Gabriela Kurylewicz:
Poznawanie i niepoznawanie istnienia. Giovanni Pico Della Mirandola w poszukiwaniu metafizycznej zgodności wszystkiego, co istnieje
Pragmatyzm Williama Jamesa

Świat zabobonów w średniowieczu

Mikołaj Olszewski:
Świat zabobonów w średniowieczu. Studium kazania „O zabobonach” Stanisława ze Skarbimierza
Theatrum Mundi. Kosmologia i teologia Dantego Alighieri

Jacek Grzybowski:
Theatrum Mundi. Kosmologia i teologia Dantego Alighieri
Uczucia moralne

Współczesna etyka cnót

Zdrowy rozsądek i kraina marzeń

Znaczenie nazw a znaczenie zdań

Pozytywizm teonomiczny

Władysław Wicher: Pozytywizm teonomiczny u Jana Makowskiego i Jana Szydłowieckiego teologów kalwińskich XVII w.
„Nauka religii chrześcijańskiej” Kalwina i jej znaczenie

Czesław Lechicki : „Nauka religii chrześcijańskiej” Kalwina i jej znaczenie
Jan Szeruda - jubileusz

Księga jubileuszowa z okazji 70-lecia urodzin ks. prof. dr Jana Szerudy