
- Reformacja 500
- Szkoła Lwowsko-Warszawska
- Antykwariat
- E-book PDF
- Archeologia. Numizmatyka
- Beletrystyka
- Biologia. Genetyka
- Books in English, German, French, Italian and others
- Czasopisma i serie wydawnicze
- Dziennikarstwo. Media
- Edukacja. Dydaktyka
- Edycje tekstów źródłowych
- Ekonomia. Gospodarka. Handel
- Etnografia, etnologia
- Etyka
- Filozofia
- Genealogia Heraldyka Biografie
- Geografia. Ekologia
- Historia Polski
- Historia powszechna
- Informatyka, fizyka
- Italianistyka
- Językoznawstwo
- Korupcja. Klientelizm
- Kresy
- Książki z płytami CD/DVD
- Księgi ku czci
- Logika, semiotyka
- Matematyka. Astronomia. Fizyka
- Medycyna
- Militaria. Wojsko. Uzbrojenie
- Muzyka
- Nauki o literaturze
- Podręczniki akademickie
- Poezja. Poetyka
- Politologia
- Prawo, kryminologia
- Psychoanaliza
- Psychologia
- Regionalistyka
- Religia. Teologia
- Reprinty
- Słowianoznawstwo
- Słowniki, bibliografie, encyklopedie
- Socjologia
- Sztuka
- Varsaviana
- Wspomnienia, pamiętniki, listy
- Zarządzanie. Marketing
Nowości
Promocje



54,00 zł
Cena regularna:
63,00 zł
Magia serca i słowa
Opis
Grzegorz Igliński
Magia serca i słowa w modernistycznych snach i wizjach
Monografia o związkach literatury i sztuki.
ISBN 83-89100-79-7
Format B5, s. 268, bibliografia, indeks osobowy, Summary in English; wielobarwna wkładka kredowa 8 s.
SPIS TREŚCI
Wprowadzenie:
Duch twórczy i duch przemiany — obrazy, mity, symbole
Część pierwsza:
Boginie i Bóg poety. O wartości kochania i tworzenia
- Serca upiorny kwiat. Pierwiastek żeński w liryce Tadeusza Micińskiego
- Dwie magiczne noce. Twórcza potęga przyrody a kreacyjność ducha ludzkiego w wierszach Bolesława Leśmiana Przemiany i Srebroń
Część druga:
Faun i błędni rycerze. O podnietach twórczych i losie artysty
- Pocałunek chwili. Faun wśród symbolistów („Popołudnie Fauna” Stéphanea Mallarmégo a wiersze Paula Verlainea, Arthura Rimbauda i Henri de Régniera)
- Czar fletni. Upojenie dionizyjskie w Żywych kamieniach Wacława Berenta
Przypisy
Spis ilustracji
Indeks nazw osobowych
Summary
Magic of the Heart and Word in Modernistic Dreams and Visions
(Summary)
The leading thought of the paper is the category of creative activism ("magic of creation", the creative element, creative spirit, creative power, creative impetus, creative stimuli, creative exultation and intoxication, creative process) while the object of the analysis are the works by three different representatives of the Young Poland period -- Tadeusz Miciński, Bolesław Leśmian and Wacław Berent. They focus on things that are great and creative in life, they search for the causative power and the sense of creation.
The way in which each of the above-mentioned authors approaches a similar subject is the most interesting. In case of Miciński (the volume W mroku gwiazd [In the darkness of the stars], poems from the novel Nietota and scattered poems) that would be a feminine element taking the form of a lover or a mother. It marks the first stage of the study. In case of Leśmian (Przemiany [Transformations] and Srebroń) the main character faces the nature or nonentity. That situation is the subject of the second stage of the study. Berent (the novel Żywe kamienie [Vivid stones]) goes for the Dionysian element putting representatives of two worlds -- a medieval town (or monastery) as a group of people who are settled, that have Christ for their patron and the area "outside the borders of the monastery" as the space of goliards, traveling singers and students, i.e. the population of people on the way that have the Faun-Pan for their patron, against each other.
That is additionally accompanied by using double symbolism that represents a combination of the antique tradition with the Christian tradition (on one hand the set of symbols associated with the bacchanalia and on the other the symbols related to the Holy Grail). Those contradictions determine the third and last stage of the study. Both the poetry by Miciński and Leśmian and the novel by Berent involve some kind of tension or conflict with widely understood creation. Creation always encounters some kind of resistance, threat, obstacle or antagonistic force, which is inevitable and frequently necessary.
The subjects of the works require not only going back into the history of literature (e.g. Horace) or history of arts (e.g. Jacek Malczewski) but also to the issues of religions and cultures, philosophies and esthetics. Because of the key motif of Faun-Pan in the novel by Berent, not only modernism (including the poem by Stéphane Mallarmé "L`Après-midi d`un Faune" [The Afternoon of a Faun] as the major work, which was analyzed in a separate essay preceding the study on the novel by Berent in the context of other works by French symbolists using the motif of the Faun, i.e. Arthur Rimbaud, Paul Verlaine and Henri de Régnier) but also, out of necessity, positivism anticipating some of the solutions of Young Poland period (Adam Asnyk and Maria Konopnicka) required consideration.
Together, all four essays that form this volume present writers related (consciously or not) to symbolism, and as one symbolism does not equal the other symbolism, the idea is to show so different works as the works by Miciński (mystic or "syncretic" symbolism) on one hand and the texts by Leśmian (existential symbolism) on the other; on one hand the French version of Faun and the Polish version of Faun on the other. And everything was presented from the point of view of the single issue common for all those authors -- the secret of creativity.
The essays present the characters created by modernistic imagination (that represent either personifications of the creator or are objects of his love and creativity) from the point of view of the symbolism that accompanies them. For example, in case of Miciński those symbols are such symbols-keys as elements of architectural landscape (castles, dungeons, cathedrals, temples, towns), forces and creations of the nature (fire, sea, forests, mountains, rocks), feminine characters -- a mother, a lover, a goddess (Bernice, Ariadna, Diana, Isis, Dalita, Trismegista, Madonna, Beatrix) and mythological characters and motifs (Minotaur, Narcissus, Ananke). In case of Leśmian the symbolism of colors (purple, corn-flower blue, golden, silver, cerulean blue), animals and plants (barley, poppy, deer, porpoise, cock) and fantastic figures (Srebroń) deserve attention. A separate group is formed by the characters from the procession of Dionysus (Faun, Pan, Satyr) and their symbolic attributes or behaviors and gestures (horns, hoofs, wine, cups, flute, dance, upturned finger). In doubtful situations a number of possible interpretations of a given element of imagery or a whole series of elements and the described event were given pointing at the same time at the interpretation that seems the most appropriate.
Produkty powiązane
Tragizm wojny i okupacji w poezji Krzysztofa Kamila Baczyńskiego, Tadeusza Różewicza i Zbigniewa Herberta

Zbigniew Lisowski:
Tragizm wojny i okupacji w poezji Krzysztofa Kamila Baczyńskiego, Tadeusza Różewicza i Zbigniewa Herberta
Ludwik Spitznagel

Wacław Derejczyk: Ludwik Spitznagel. Przyjaciel Juliusza Słowackiego
Między przyrodoznawstwem a humanistyką

Między przyrodoznawstwem a humanistyką. Przestrzenie kultury polskiego pozytywizmu (red. Maciej Gloger i Tomasz Sobieraj)
Średniowiecze Wacława Berenta

Małgorzata Okulicz-Kozaryn: „Średniowiecze” Wacława Berenta. Sceptyk w poszukiwaniu całości
Pozytywizm XX wieku

Maciej Gloger: Pozytywizm XX wieku. Od pracy organicznej do nowoczesnej świadomości narodowej
Literatura, propaganda, służba. Ludzie pióra w otoczeniu Radziwiłłów birżańskich

Mesjady polskie XVII stulecia

Leszek Teusz:
Bolesna Muza nie Parnasu góry, ale Golgoty... Mesjady polskie XVII stulecia
Minnesang (wyd. 2)

MINNESANG Niemiecka średniowieczna pieśń miłosna (wydanie drugie rozszerzone)
Mit wieku złotego

Dariusz Śnieżko:
Mit wieku złotego w literaturze polskiego renesansu. Wzory — warianty — zastosowania
Petrarka a jedność kultury europejskiej

Petrarka a jedność kultury europejskiej / Petrarca e l'unita della cultura europea
Historie zmyślone — historie prawdziwe

Piotr Salwa:
Historie zmyślone — historie prawdziwe. Ideologia i polityka w dawnej noweli toskańskiej
Dworzanin polski

Anna Gallewicz
Dworzanin polski i jego włoski pierwowzór: studium adaptacji
Dzieje narodowej literatury polskiej

Aleksander Brückner : Dzieje narodowej literatury polskiej
Elementy Kabały żydowskiej w twórczości Tadeusza Micińskiego

Literatura i religia

Literatura i religia : antologia tekstów Redakcja naukowa: Anna Głąb
Molier : Dzieła t. I-VI

Molier : Dzieła. T. 1-6 ; przeł. Tadeusz Żeleński (Boy) 1912
Pieśń ludowa u Johanna Gottfrieda Herdera

Michał Fijałkowski: Pieśń ludowa u Johanna Gottfrieda Herdera. Impulsy, źródła, recepcja
Theatrum Mundi. Kosmologia i teologia Dantego Alighieri

Jacek Grzybowski:
Theatrum Mundi. Kosmologia i teologia Dantego Alighieri
Una sola moltitudine

Luiza Alicja Cent
Una sola moltitudine: perseguendo l’ideale di esattezza e molteplicità
Między pozytywizmem a nacjonalizmem

Między pozytywizmem a nacjonalizmem. Przemiany kultury polskiej w latach 1886‐1918
Potocki : Polska literatura współczesna

Antoni Potocki : Polska literatura współczesna cz. 1-2
Mistyczne i archetypiczne obrazy kosmosu

Joanna Ślósarska: Mistyczne i archetypiczne obrazy kosmosu
Petrarka a jedność kultury europejskiej + linoryt

Powieści Scotta Fitzgeralda

Lucyna Harmon: Powieści F. Scotta Fitzgeralda w tłumaczeniach polskich
Rękopisy dworu szlacheckiego

Joanna Partyka : Rękopisy dworu szlacheckiego doby staropolskiej
Chmielowski : Szkice

Piotr Chmielowski
Studia i szkice z dziejów literatury polskiej
Seria II
Kraków 1886
20 cm, s. 292 + 4, półskórek w dobrym stanie
Don Kichot z Manczy

Miguel de Cervantes Saavedra : Przedziwny Hidalgo Don Kichot z Manczy
Dzieła Szekspira t. 1-10

Dzieła Williama Szekspira, tomy 1-10, pod red. Henryka Biegeleisena — Lwów 1895-1897
Sielanka/Feliński (klocek)

(1) Sielanka polska XVII wieku : Szymon Simonides, Bartłomiej Zimorowic, Jan Gawiński
(2) Alojzy Feliński: Barbara Radziwiłłówna
Chłonąć świat wszystkimi zmysłami w rytm uderzeń serca

Od Słowackiego do Reymonta

Larkina portret zwielokrotniony

Literackość filozofii - filozoficzność literatury

Theodor Gottlieb von Hippel

Norwid poeta pisma

Wiesław Rzońca:
Norwid. Poeta pisma. Dekonstrukcjonistyczna analiza twórczości Poety
Mickiewicz i jego czytelnicy

Mentalna przestrzeń pustyni świata

Agnieszka Balińska:
Mentalna przestrzeń pustyni świata. Anatomia aktywności i bierności w kulturze z perspektywy pustelni
Idee dodatkowe. Mickiewicz i włoski sensualizm

Fascynacje, inspiracje, koncepcje

Dramaty Stanisława Wyspiańskiego

Witkacy-Norwid

Wiesław Rzońca:
Witkacy-Norwid. Projekt komparatystyki dekonstrukcjonistycznej
Świat nie ma sensu. Sens ma sztuka

Agnieszka Rydz:
„Świat nie ma sensu. Sens ma sztuka”. O powojennej poezji Kazimierza Wierzyńskiego
Sobowtór. Różewicz a psychoanaliza

Pięć stopni miłości

Norwid – Conrad. Epika w perspektywie modernizmu

Wariacje romantyczne [e-book PDF]
![Wariacje romantyczne [e-book PDF]](/environment/cache/images/150_150_productGfx_2374/przychodniak_front.jpg)
Zbigniew Przychodniak: Wariacje romantyczne e-book PDF