Zagadnienie pierwszych przyczyn rzeczy

Dostępność: tak
Wysyłka w: 48 godzin
Cena: 30,00 zł 30.00
ilość szt.
dodaj do przechowalni

Opis

Andrzej Marek Nowik

Zagadnienie pierwszych przyczyn rzeczy w komentarzu św. Tomasza z Akwinu do „Metafizyki” Arystotelesa

ISBN 83-89100-33-9
Format A5, 132 s., 1 portret, indeks osobowy

SPIS RZECZY

Wstęp

1. Temat pracy
2. Uzasadnienie tematu pracy
3. Cel pracy
4. Główny problem pracy
5. Metoda pracy
6. Struktura pracy

Rozdział I: „Metafizyka” Arystotelesa a komentarz św. Tomasza

1. Specyfika metafizycznych dzieł Arystotelesa

1.1. Metafizyczne dzieła egzoteryczne Arystotelesa
1.2. „Metafizyka” Arystotelesa jako dzieło ezoteryczne
1.2.1. Miejsce „Metafizyki” Arystotelesa wśród dzieł ezoterycznych
1.2.2. Powstanie „Metafizyki” Arystotelesa
1.2.3. Struktura „Metafizyki” Arystotelesa
2. Specyfika komentarza św. Tomasza do „Metafizyki” Arystotelesa
2.1. Komentarze do „Metafizyki” Arystotelesa przed św. Tomaszem
2.2. Miejsce problematyki metafizycznej w dziełach św. Tomasza
2.3. Powstanie i forma komentarza św. Tomasza do „Metafizyki” Arystotelesa

Rozdział II: Definicja metafizyki jako wiedzy o pierwszych przyczynach rzeczy

1. Ogólne określenie metafizyki
1.1. Metafizyka jako wiedza intelektualnie nadrzędna
1.2. Metafizyka jako wiedza intelektualnie najsubtelniejsza
1.3. Metafizyka jako wiedza o intelektualnie najsubtelniejszym przedmiocie
1.3.1. Przedmiot metafizyki w odniesieniu do porządku poznania
1.3.2. Przedmiot metafizyki w odniesieniu do intelektu
1.3.3. Przedmiot metafizyki w odniesieniu do sposobu działania intelektu
2. Ogólne określenie przedmiotu metafizyki
2.1. Podstawowa definicja metafizyki
2.1.1. Przedmiot metafizyki jako byt wspólny
2.1.2. Pojęcie metafizyki
2.2. Metafizyka jako filozofia pierwsza
2.2.1. Przedmiot metafizyki jako pierwsze przyczyny rzeczy
2.2.2. Pojęcie filozofii pierwszej
2.3. Metafizyka jako teologia
2.3.1. Przedmiot metafizyki jako substancje oddzielone
2.3.2. Zagadnienie substancji oddzielonych
2.3.3. Pojęcie teologii

Rozdział III: Pierwsze przyczyny rzeczy jako przedmiot poznania

1. Przyczyny jako przedmiot poznania
1.1. Pozycja wiedzy w ludzkim bycie
1.1.1. Wiedza jako największa doskonałość człowieka
1.1.2. Wiedza jako skutek najdoskonalszego działania człowieka
1.1.3. Wiedza jako przyczyna szczęścia człowieka
1.2. Wiedza w porządku ludzkiego poznania
1.2.1. Wiedza a działanie zmysłów
1.2.2. Wiedza a doświadczenie
1.2.3. Wiedza a działanie intelektu
1.3. Pozycja wiedzy wśród innych sprawności ludzkiego intelektu
1.3.1. Natura sprawności intelektualnych
1.3.2. Klasyfikacja sprawności intelektualnych
1.3.2.1. Spekulatywne sprawności intelektualne
1.3.2.2. Praktyczne sprawności intelektualne
2. Pierwsze przyczyny jako przedmiot poznania
2.1. Pierwsze przyczyny jako najpowszechniejszy aspekt bytu
2.2. Pierwsze przyczyny jako najtrudniejszy przedmiot poznania
2.3. Pierwsze przyczyny jako najpewniejszy przedmiot poznania
2.4. Poznanie pierwszych przyczyn jako podstawa tworzenia nauk
2.5. Pierwsze przyczyny jako najbardziej umiłowany przedmiot poznania
2.6. Nadrzędna rola poznania pierwszych przyczyn

Rozdział IV: Relacja poznania dotycząca pierwszych przyczyn rzeczy

1. Zachwyt jako początek metafizyki
1.1. Przebieg poznania pierwszych przyczyn rzeczy
1.2. Filozoficzne pojęcie zachwytu
2. Prawda jako cel metafizyki
2.1. Wolność metafizyki w odniesieniu do ludzkiego poznania
2. 2. Wolność metafizyki w odniesieniu do ludzkiego działania
2.3. Ograniczenia celu metafizyki
3. Metafizyka w odniesieniu do natury człowieka
4. Metafizyka w odniesieniu do natury Boga

Rozdział V: Rozwinięcie zagadnienia pierwszych przyczyn rzeczy

1. Byt w aspekcie pierwszych przyczyn
1.1. Akt istnienia jako pierwsza przyczyna bytu
1.2. Kategorie jako sposoby istnienia bytu
1.3. Transcendentalia jako sposoby istnienia bytu
1.4. Pierwsze zasady dowodzenia
2. Metafizyka jako wiedza o pierwszych przyczynach bytu
2.1. Sposób powstawania metafizyki
2.2. Prawda jako cel metafizyki
2.3. Metafizyka w odniesieniu do innych dziedzin ludzkiego poznania

Rozdział VI: Zagadnienie pierwszych przyczyn rzeczy w pozostałych dziełach św. Tomasza

1. Koncepcja metafizyki w komentarzu do „Sentencji” Piotra Lombarda (lata 1244-1256)
2. Koncepcja metafizyki w komentarzu do „O Trójcy” Boecjusza (lata 1256-1268)
3. Koncepcja metafizyki w komentarzu do „Analityk wtórych” Arystotelesa (lata 1268-1273)

Rozdział VII: Próba podsumowania zagadnienia pierwszych przyczyn rzeczy

1. Byt poznawany w ramach metafizyki
2. Poznanie bytu w ramach metafizyki
3. Metafizyka jako wiedza o bycie
4. Człowiek jako podmiot metafizyki

Rozdział VIII: Próba podsumowania koncepcji metafizyki jako wiedzy o pierwszych przyczynach rzeczy

1. Podsumowanie stanu badań nad koncepcją metafizyki w komentarzu św. Tomasza do „Metafizyki” Arystotelesa
2. Koncepcja metafizyki u św. Tomasza a koncepcja metafizyki w tomizmie egzystencjalnym

Zakończenie

1. Znaczenie zagadnienia pierwszych przyczyn rzeczy w badaniach nad filozofią św. Tomasza
2. Znaczenie zagadnienia pierwszych przyczyn rzeczy w dziejach filozofii

Bibliografia
Indeks osób
Resumé

Produkty powiązane

Opinie o produkcie (0)

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl