Witkacy-Norwid
Opis
Wiesław Rzońca
Witkacy-Norwid. Projekt komparatystyki dekonstrukcjonistycznej
ISBN 83-86951-49-4
Format A5, s. 240, bibliografia, indeks osobowy, streszczenie ang.
SPIS TREŚCI
Wstęp
1. Witkacy — Norwid. Dwa oblicza tekstu
2. Romantyzm, modernizm, Norwid, Witkacy, postmodernizm
— Dekonstrukcja Logosu. Romantyzm — postmodernizm
— Witkacy i Norwid wobec nowego modernizmu
I. Od pracy-sztuki do pracy-popędu
1. Prawo różnicy
2. Niepodobność autorów
3. Jedność tekstu
II. Między mową i pismem
1. Potoki słów
2. Milczenie jako przemoc
3. Milczenie typu ponowoczesnego
III. Od nudy bogów do nudy plebsu
1. Logocentryzm egzystencalistycznych opozycji
2. Między schizoidem i pyknikiem
3. Mechanistyczna doskonałość nieba
IV. Witkacy i Norwid wobec brudu
1. Tajemnica mas
2. Autoironiczność tekstu
V. Krzyż w Wariacie i zakonnicy Witkacego
1. Walka tekstu z Bogiem.
2. Ambiwalencja czasów pustego nieba
3. Dyskretny erotyzm krzyża
4. Tekstualizacja ekspresjonistycznego lęku
5. Pragmatyka krzyża
VI. Wariat i zakonnica Witkacego jako tekst Norwida
1. Witkacy-Norwid figurą nowej komparatystyki
2. Autor niepodobny do pisarza
3. Erozja oryginalności
VII. Od tradycjonalizmu Witkacego do oryginalności Norwida
1. Przypadkowość hierarchii historycznoliterackiej
2. Autor nierozumiejący
3. Cicha więź pisarzy
VIII. Sonata Belzebuba napisana na fortepianie Szopena
1. Wewnętrzna niepodobność dzieła
2. Dekonstrukcja „analogii”
3. Sens na marginesie
4. Romantyk wrogiem ironii
5. Ponowoczesna dialektyka sprzeczności
6. Nieobecność kobiety Chopina
IX. Postmodernistyczne przemieszczenie postaci literackiej
1. Przygodność geniuszu pisarza
2. Kryzys osoby
3. Walka płci
4. Dehumanizacja miłości
5. Przemieszczenie postaci
6. Tekstualność indywidualizmu
X. Osoby formalnego poznania
1. Czysta forma profecji
2. Ponowoczesna nieskończoność tekstu
3. Przygodność autora
4. Zasada wielości w wielości
5. Czysta forma historii
6. Intencje postaci literackiej
Zakończenie. Projekt komparatystyki dekonstrukcjonistycznej
1. Potrzeba rozproszenia historii
2. Logocentryzm historii literatury polskiej
3. Uzasadnienie komparatystyki dekonstrukcjonistycznej
4. Kryzys tradycyjnej komparatystyki
5. Zasada dialogu różnic
Skorowidz osób
Summary