Principia musica. Logiczna analiza terminologii muzycznej
ISBN 83-7507-002-5
Format B5, s. 329, indeks nazwisk, ilustracje, płyta CD
SPIS TREŚCI
Wstęp
1. Dwie strategie metodologiczne
2. Przedmiot badań
3. Cel badań
4. Etapy badań
5. Struktura tekstu
6. Wykaz stosowanych skrótów i oznaczeń
Część I: Podstawy metodologiczne
Struktura części I
Rozdział pierwszy: Analiza i analiza filozoficzna
1. Analiza
2. Analiza filozoficzna
3. Zasady i dyrektywy analizy filozoficznej
4. Analiza logiczna
Rozdział drugi: Struktura terminologii naukowej
1. Elementy dyscypliny naukowej
2. Denotacje
3. Konotacje
4. Klasyfikacje terminów naukowych
Rozdział trzeci: Poprawność terminologii naukowej
1. Pojęcie postulatu poprawności
2. Postulaty logiczne
3. Postulaty lingwistyczne
4. Optymalizacja terminologii
Rozdział czwarty: Podziały
1. Pojęcie podziału
2. Pojęcie klasyfikacji
3. Pojęcie typologizacji
4. Typologizacja i klasyfikacja jako czynności naukotwórcze
Rozdział piąty: Definicja
1. Mankamenty tradycyjnej teorii definicji
2. Definicja "definicji"
3. Rodzaje definicji
4. Uwagi o niektórych rodzajach definicji
5. Postulaty i dezyderaty dotyczące definicji
6. Procedura konstruowania definicji
7. Terminy pierwotne i terminy niedefiniowalne
Część II: Obiekt analizy
Struktura części II
Rozdział szósty: Muzykologia i jej przedmiot
1. Charakterystyka muzykologii
2. Utwory muzyczne i ich rozumienie
3. Złożoność muzykologii
Rozdział siódmy: Charakterystyka terminologii muzycznej
1. Rzut oka na historię terminologii muzycznej
2. Stan świadomości muzykologów
3. Specyfika muzykologii jako dyscypliny naukowej
Rozdział ósmy: Mankamenty terminologii muzycznej
1. Błędy logiczne
2. Błędy lingwistyczne
3. Wady redakcyjne słowników
4. Diagnoza
Część III: Fundament rekonstrukcji
Struktura części III
Rozdział dziewiąty: Preliminaria ontologiczne
1. Własności
2. Pojęcia: konotacje
3. Pojęcia: denominaty
4. Podobieństwo
Rozdział dziesiąty: Presumpcje ontyczne teorii naukowych
1. Pojęcie presumpcji ontycznych
2. Presumpcje ontyczne: definicje i intuicje
3. Presumpcje ontyczne muzykologii
Rozdział jedenasty: Charakterystyka obszaru ontycznego muzykologii
1. Kategorie ontyczne i kategorie analityczne
2. Pojęcia kategorii
3. Kategoryzacje
4. Dźwięk w kategoryzacjach alternatywnych
5. Naturalna kategoryzacja obszaru ontycznego muzykologii
Część IV: Klasyfikacje obiektów muzycznych
Struktura części IV
Rozdział dwunasty: Klasyfikacja instrumentów muzycznych
1. Trudności związane z klasyfikacją instrumentów muzycznych
2. Całość dzielona
3. Klasyfikacje
4. Typologizacja instrumentów muzycznych
Rozdział trzynasty: Klasyfikacja utworów muzycznych
1. Utwory i ich formy
2. Klasyfikacje utworów muzycznych
3. Typologizacja utworów muzycznych
Część V: System terminologii muzycznej
Struktura części V
Rozdział czternasty: Metodologiczne typy analizy semów
1. Konotacja
2. Desygnaty
3. Denotacja
4. Termin
Rozdział piętnasty: Pojęcia elementarne muzycznej siatki pojęciowej
1. Dźwięki
2. Własności dźwięków
3. Relacje między dźwiękami
4. Rodzaje dźwięków
5. Interwały
Rozdział szesnasty: Kompleksy dźwiękowe
1. Pojęcie kompleksu dźwiękowego
2. Melodie
3. Współbrzmienia
4. "System DUR-MOLL"
5. Przekształcenia
6. Utwory muzyczne
Rozdział siedemnasty: Wykonawstwo
1. Instrumenty muzyczne
2. Artykulacja
3. Elementy partytury
4. Didaskalia partyturowe
Zakończenie
1. Rezultaty
2. Ogólna charakterystyka wyników
3. Kontynuacja badań
Aneksy
Struktura aneksów
Aneks I: Słowniczek metodologiczny
Aneks II: Słowniczek muzyczny
Aneks III: Tabele
Aneks IV: Opis przykładów dźwiękowych
Bibliografia
Jacek Jadacki: Posłowie
Indeks nazwisk