Spór o metodę. Uwarunkowania badań nad strukturą rynku

Dostępność: tak
Wysyłka w: 48 godzin
Cena: 27,00 zł 27.00
ilość szt.

towar niedostępny

dodaj do przechowalni

Opis

Hanna Trojanowska

Spór o metodę
Uwarunkowania badań nad strukturą rynku

 

ISBN 978-83-7507-191-7
format B5, s. 112, diagramy, wykresy

Obiektywność i skuteczność w wyjaśnianiu różnych zjawisk jest jednym z paradygmatów nauki. Dlatego dużym problemem bywają takie sytuacje, w których uczeni, spierając się, mają skrajnie różne poglądy na dany temat. Co więcej, obie strony pragną wykazać, że na poparcie swoich poglądów mają niezbite dowody. Z taką sytuacją mamy do czynienia w przypadku cen zaporowych i drapieżnych. Od ponad 100 lat ekonomiści i prawnicy spierają się o skuteczność oraz etyczność stosowania tych strategii w życiu gospodarczym i o konsekwencje tych działań w postaci struktury rynku, monopolizacji i nieuczciwych zysków. Obie te strategie są sposobami manipulacji ceną, jako narzędziem do zdobycia przewagi na rynku.

Ustalanie ceny jest jedną z najważniejszych decyzji firmy – od tego zależy na przykład poziom jej zysków, wielkość udziałów w rynku, a co za tym idzie, jej pozycja w branży. Ustalając cenę, przedsiębiorstwo bierze pod uwagę różne czynniki. Z punktu widzenia niniejszej pracy do najważniejszych czynników wpływających na cenę należy liczba konkurentów. W momencie, gdy firma chce umocnić swoją dominującą pozycję na rynku albo wyrugować z niego inne obecne na nim przedsiębiorstwa, może obniżyć cenę na swoje produkty. Wówczas ci, którzy nie mają odpowiednio niskich kosztów, będą musieli opuścić branżę w sposób dobrowolny albo grozi im bankructwo. Po tym, jak konkurenci wyjdą z rynku, będzie można cenę podwyższyć, odrabiając straty i mając perspektywę wyższych zysków w długim okresie. Taka strategia wykorzystania ceny do gry rynkowej nazywana jest strategią cen zaporowych albo strategią cen drapieżnych.

[ze wstępu]

Spis treści

Wstęp

Rozdział 1. Cenowe bariery wejścia a struktura rynku

1. 1. Rodzaje barier wejścia
1. 2. Uwarunkowania strategii cen zaporowych
1. 3. Ogólne założenia strategii cen drapieżnych
1. 4. Cenowe bariery wejścia a dylemat więźnia
1. 5. Walka cenowa i przystosowanie jako odpowiedź na wejście
1. 6. Konsekwencje braku kosztów wejścia
1. 7. Istota rynku współzawodniczego
1. 8. Rynek współzawodniczy a poziom cen

Rozdział 2. Ceny drapieżne jako strategia ograniczania dostępu do rynku

2. 1. Model z firmami równorzędnymi
2. 2. Strategie obrony przed drapieżca
2. 3. Strategia cen drapieżnych w przypadku firm nierównorzędnych
2. 4. Dyskusja wokół cen drapieżnych
2. 4. 1. Szkoła chicagowska i jej poglądy
2. 4. 2. Ida Tarbell i jej poglądy
2. 4. 3. Orzecznictwo sądowe
2. 4. 4. Szkoła austriacka
2. 5. Przykłady walki cenowej jako strategii prowadzącej do dominacji na rynku
2. 5. 1. Henry Ford i jego strategia
2. 5. 2. Szkoła chicagowska i jej stosunek do prawa
2. 5. 3. Orzecznictwo Sądu Najwyższego USA
2. 5. 4. Strategia IBM
2. 5. 5. Sprawa Kodaka
2. 5. 6. Sprawa American Airlines
2. 5. 7. Różnicowanie cen
2. 5. 8. Proces Matsushita-Zenith

Rozdział 3. Wpływ informacji na strategię cen drapieżnych

3. 1. Znaczenie informacji
3. 2. Model sieci sklepów
3. 3. Model Milgroma i Robertsa
3. 4. Wchodzący jako drapieżca – model wejścia na rynek

Zakończenie

Bibliografia

Produkty powiązane

Opinie o produkcie (0)

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl