Granice poznania doświadczenia estetycznego

Dostępność: ostatnie egzemplarze
Wysyłka w: 48 godzin
Cena: 42,00 zł 42.00
quantity szt.
dodaj do przechowalni

Opis

Piotr Schollenberger

Granice poznania doświadczenia estetycznego

ISBN 978-83-7507-122-1
Wydawnictwo Naukowe Semper, Warszawa 2014
format B5, 184 s. 184, bibliografia, indeks nazwisk

Jedna z anegdot opowiada o tym, jak Gustave Courbet malował krajobraz. Gdy skończył, wysłał jednego ze swych pomocników, by ten zidentyfikował dziwny kształt, który znajdował się w malarskim kadrze. Posłany wrócił po chwili z informacją, że majaczącym w oddali przedmiotem były wiązki chrustu. Courbet uchwycił więc na obrazie sens przedmiotu wcześniej niezidentyfikowanego. Malował bowiem nie tożsamość („co to jest?”) ani nie funkcję („do czego to służy?”) obiektu, lecz jedynie jego aspekt czysto wizualny („jak to coś jest?”). Istotą twórczości artystycznej – nie tylko malarskiej – jest nie tyle odtwarzanie wyglądów za pomocą historycznie i kulturowo zdeterminowanych środków, ile sam proces aktywnego wydobywania sensu tkwiącego w doświadczeniu świata. Na ten aspekt doświadczenia estetycznego zwraca szczególną uwagę tradycja fenomenologiczna.

Analizowane w tej książce koncepcje Maurice Merleau-Ponty’ego, Mikela Dufrenne’a, Jean-Luca Mariona skupione są wokół projektu estetycznego powrotu „do rzeczy samych”. Powrót do bezpośrednio danej naoczności, która nie kulminuje w pojęciu, a więc zwrot ku receptywności, musi się jednak skonfrontować z pytaniem: jak mówić o tym, co poprzedza dyskurs?

Piotr Schollenberger – doktor, adiunkt w Zakładzie Estetyki Instytutu Filozofii Uniwersytetu Warszawskiego. Zajmuje się fenomenologią i tradycją estetyki fenomenologicznej, a także teorią sztuki.

Spis treści

Wprowadzenie

Rozdział I
Otwarty charakter refleksyjności doświadczenia estetycznego

1. „Aktorem jest widz” i „wiara postrzeżeniowa” Merleau-Ponty’ego

„Trzeci wymiar”

2. Refleksyjne zdystansowanie i źródłowa ekspresja

Dystans jako źródło ekspresji

Ekspresyjna kreacja sensu

3. (Nad)refleksyjny wymiar percepcji estetycznej

Doświadczenie estetyczne i doświadczenie świata

Rozdział II
Percepcyjne źródło sensu

1. Między dystansem a jednością

Percepcyjne tropy bezpośredniości

2. Koncepcja a priori jako wyraz równości człowieka i świata

W stronę przeformułowań Kanta i Husserla

Przedrozumienie jako wirtualne a priori

Człowiek jako możliwość aktualizacji sensu świata – a priori

egzystencjalne

3. Uczuciowe zestrojenie człowieka i świata

Poznanie rządzone uczuciem

4. Przedstawić poza przedstawieniem – rola wyobraźni

Wyobraźniowa rekolekcja sensu

Poetyckie obrazy wyobraźni

5. Ekspresja i pierwotna obecność

6. Przedmiot estetyczny

7. Quasi‐podmiot

Rozdział III
Logika parergonu. O związkach filozofii i doświadczenia estetycznego

1. Uwarunkowania dyskursu o sztuce

2. Apologia obecności

Schemat onto-teo-logiczny

Różnica przeciwko „różni”

W stronę źródłowej obecności

3. Obecność odczuwana – Dufrenne’owska filozofia Natury

Między „gruntem” a „podstawą” – dyskusja z Heideggerem

Poza korelacją intencjonalną

Twórczość jako doświadczenie źródłowej obecności

Obecność wiecznie odraczana

4. Źródłowa ekspresja a strukturalne uwarunkowania języka

5. Transcendentalny narcyzm i filozofia sztuki

Rozdział IV
Estetyka i dar niewidzialnego

1. Dwuznaczny charakter sztuki z perspektywy transcendencji

2. Radykalizacja fenomenologii – fenomenologia daru

3. Obraz jako to, co dane

4. Niewidzialna praca perspektywy

5. „Fenomeny przesycone”

6. Obraz jako fenomen przesycony

7. Poza doświadczenie estetyczne

Rozdział V
Metafizyka a ontologia dzieła sztuki

1. Charakterystyka przedmiotu intencjonalnego i problem ontologii

2. Obraz i malowidło

3. Rola artysty i widza w konstytucji dzieła sztuki

4. Jakości metafizyczne w dziele sztuki

Bibliografia
Indeks nazwisk

Produkty powiązane

Opinie o produkcie (0)

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl