Ciągłość i zerwanie w historii wiedzy

Dostępność: tak
Wysyłka w: 48 godzin
Cena: 45,00 zł 45.00
ilość szt.

towar niedostępny

dodaj do przechowalni

Opis

Damian Leszczyński
Ciągłość i zerwanie w historii wiedzy. Narodziny dyskontynuacyjnej koncepcji rozwoju nauki

ISBN 978-83-7507-032-3
[Format B5, s. 270, bibliografia, indeks osobowy, spis treści w języku angielskim]

SPIS TREŚCI

Od autora
Wstęp

Część I. Czas

Rozdział 1. Bergson: metafizyka ciągłości

1. Ciągłość jako zasadnicza cecha bytu i bezpośrednia dana świadomości
   A. Ciągłość ruchu i zmiany
   B. Ciągłość materii
   C. Ciągłość czasu. Trwanie
2. Nieciągłość jako rezultat uprzestrzenniającej funkcji intelektu
3. Przeszłość i teraźniejszość
4. Preformacyjny model ewolucji
5. Podsumowanie

Rozdział 2. Poza przeszłością i przyszłością. Ontologia czasu nieciągłego

1. Atomizacja czasu. Wtórność trwania
2. Arytmetyzacja czasu
3. Odebranie trwaniu charakteru obiektywnego i absolutnego
4. Krytyka pojęcia zarodka i odrzucenie modelu preformacyjnego
5. Przeszłość jako nawyk. Początek i powtórzenie
6. Podsumowanie

Rozdział 3. Uwarstwienie czasu. Koherentny pluralizm trwań

1. Byt i niebyt
2. Dialektyka poznania. Strukturalizacja cogito
3. Rekurencyjna kompozycja przeszłości
4. Podsumowanie

Część II. Podmiot i poznanie

Rozdział 1. Zasada zachowania ciągłości

1. Ciągłość i homogeniczność funkcji poznawczych podmiotu
   A. Ciągłość radykalna
   B. Ciągłość pośrednia
2. Ciągłość danych uzyskiwanych przez poznanie
   A. Hipoteza przekładu
   B. Hipoteza niezmiennika
3. Ciągłość przedmiotu poznania
4. Podsumowanie

Rozdział 2. Diachroniczne rozbicie jedności podmiotu poznania

1. Ewolucja rozumu i zmiany struktur myślenia
2. Zerwanie między poznaniem potocznym i poznaniem naukowym
   A. Nieciągłość struktur myślenia
   B. Nieciągłość przedmiotu poznania
   C. Zerwanie na poziomie języka
   D. Konsekwencje metodolgiczne
3. Wielość racjonalizmów
   A. Periodyzacje
   B. Przykład zerwania pomiędzy dwoma typami racjonalizmów: alchemia i chemia
4. Podsumowanie

Rozdział 3. Synchroniczne zerwania w podmiocie poznawczym

1. Ideologiczna nieświadomość racjonalisty
   A. Zerwanie pomiędzy nauką a metafizyką
   B. Związki między nauką a metafizyką i ciągły rozwój nauki
   C. Związki między nauką a metafizyką i nieciągły rozwój nauki
2. Synchroniczny pluralizm filozoficznych determinant poznania naukowego
3. Podsumowanie

Część III. Historia

Rozdział 1. Historia i epistemologia

1. Epistemologia a historia nauki
   A. Historyczność przedmiotu badań epistemologii
   B. Historia nauki jako narzędzie epistemologii
   C. Przedmiot historii nauki
2. „Kosmiczny” czas tradycyjnej historii a „lokalne” czasy epistemologicznej historii wiedzy
   A. Problem czasu w historii zdarzeniowej
   B. Czas historyczny w tradycji szkoły Annales
   C. Czas epistemologicznej historii nauki
3. Podsumowanie

Rozdział 2. Metoda patrzenia wstecz

1. Prekursorzy i rewolucje
   A. Anegdotyczna historia nauki
   B. Ewolucyjna historia nauki
   C. Epistemologiczna historia nauki
2. Analiza rekurencyjna
   A. Nietzscheański rodowód
   B. Obiektywność i perspektywa aktualnych wartości racjonalnych
   C. Rekurencyjny charakter pracy naukowej
   D. „Prawdziwa” i „pozorna” historia rekurencyjna
3. Psychoanaliza poznania obiektywnego
4. Mikrohistoria pojęć
5. Historia przemian struktur myślenia
6. Epistemologiczna historia nauki a socjologia wiedzy
7. Podsumowanie

Zakończenie

Nota bibliograficzna
Bibliografia

Continuity and break in the History of Knowledge

Indeks nazwisk

Produkty powiązane

Opinie o produkcie (0)

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl